“Slow-cooker” – din nye bedste ven i køkkenet

28 sep
slow1

Min egen slow-cooker model – stor set den billigste man kan opdrive

Er du også til go’ gammeldaws simremad? Det tænkte jeg nok 🙂

Der er ikke noget som en velsmagende gryderet der har været i gang i flere timer.

For ca. et år siden investerede jeg i en såkaldt “slow-cooker” – som har været populær i USA i mange år.

Den var ikke særlig dyr – og man kan få den på nettet helt ned til 300,- + fragt. Jeg købte min i Elgiganten til 599,-.

Konceptet er genialt: Du propper alle ingredienserne i på en gang, tænder – og så er maden færdig 5-10 timer senere.

Jeg vil i dette indlæg fortælle dig om fordelene ved en slow-cooker, give dig et par gode tips inden du anskaffer dig en – samt komme med et eksempel på en meget simpel opskrift (som familien iøvrigt bad mig lave igen hurtigst muligt).

Hvorfor overhovedet købe en slow-cooker? Der er masser af links på nettet der kan give dig mere info – men her er en opsummering af mine egne erfaringer:

  • Du kan lave simremad på en hverdag. Sæt den igang inden du tager på arbejde og du har den mest velsmagende gryderet kl 18 (eller hvornår I nu spiser)
  • Du sparer penge. Du kan bruge billige kødudskæringer såsom oksebov – som man kan få ned til 50 kr/kg. Faktisk er disse udskæringer de mest egnede
  • Du sparer tid og undgår stress. En slow-cooker passer sig selv og er færdig når det passer dig. Har I lyst til at spise en halv time før – eller bliver I forsinkede en time – så er det bare no problemas med en slow-cooker
  • Grøntsagerne bliver ikke kogt til ukendelighed. Man skal se det før man tror det, men kartofler og gulerødder har stadig en anelse bid – selv efter 10 timer.

Hvad skal jeg være opmærksom på inden jeg køber en slow-cooker? Igen er der masser af råd og vejledning på nettet, men nedenstående opsummerer det jeg har fundet ud af:

  • De billigste modeller er helt OK til at starte op på. Når du får blod på tanden kan du købe en med flere indstillinger – og du kan endda købe en der kan fjernbetjenes fra din iPhone via internettet 🙂 Firmaet “Crock-pot” der er den førende leverandør har en masse modeller på deres hjemmeside: http://www.crock-pot.com/slow-cookers
  • Køb evt. en slow cooker kogebog (der findes masser på nettet).
  • Tjek evt. online hvor de billigste findes (jeg bruger selv http://www.pricerunner.dk og søgeordene “slow cooker”)

Og så var der lige det med den opskrift 🙂

Jeg har ikke fundet et godt navn til den, men skal vi ikke bare sige den hedder “Henriks slow-cooker oksekødsragout” (jeps – arbejder på et mere mundret navn …).

Til 4 personer skal du bruge:

  • 1 kg oksebov (eller lignende) i store tern. Det svarer til ca. 1½ kg med ben og sener (se nedenfor)
  • 40 gram hvedemel
  • ½ teskefuld salt
  • ½ teskefuld groftkværnet peber
  • 2 fed hakkede hvidløg
  • 2 laurbærblade
  • 1 teskefuld sød paprika
  • 1½ teskefuld Worchestershire sauce
  • 1 stort hakket løg
  • 3 dl oksebouillon (kogende vand + 1 oksebouillon terning)
  • 3 store kartofler i store bidder
  • 2 store gulerødder i store bidder

Her er hvad du skal gøre:

  • Bland mel, salt og peber i en lille skål
  • Kom kødet i slow cooker’en, hæld melblandingen ud over – og vend det hele godt
  • Kom de resterende ingredienser i og vend del hele godt.
  • Kom låg på slow cooker’en og gi’ den 5-6 timer på HIGH eller 10-11 timer ved LOW

Det var vist lige til at overkomme ikke?

Det oprindelige stykke oksebov på 1,6 kg

Det oprindelige stykke oksebov på 1,6 kg

Og der blev præcis 1 kg kød tilbage efter udskæring (+ en glad hund ...)

Og der blev præcis 1 kg kød tilbage efter udskæring (+ en glad hund …)

slow4

Og her er så alle ingredienserne kommet i …

Og se lige hvor lækkert det hele ser ud når det er færdigt:

 

Mums fillibaba !

Mums fillibaba !

God appetit !

 

 

10 kommentarer to ““Slow-cooker” – din nye bedste ven i køkkenet”

  1. Låvise 28. september 2014 hos 18:19 #

    Hej Henrik

    jeg har fået en Crock pot i fødselsdagsgave i maj måned og har indtil videre kun lavet 2 ting i den: Pulled beef og hønsekødssuppe og jeg er vild begejstret – den er bare god og nem og så er det den bedste suppe jeg nogensinde har lavet

    Så jeg kan kun gøre som dig og anbefale andre til at købe en

    Vil lige sige at grunden til at jeg kan koge en kæmpe portion suppe i min er at det er en stor udgave, mener det er en 6,5 liters

    Knus Låvise

    • Henrik Brandt 28. september 2014 hos 20:18 #

      Hej Låvise,

      Dejligt at høre 🙂

      Overvejer også selv en større model til at komplementere den lille !

      Henrik.

  2. Tim Lund Sydtoft 28. september 2014 hos 21:28 #

    Hej Henrik

    Snublede over din blog i sommer, lavede bacon cheese burgere – og meldte mig derefter fluks til din nyhedsmail 🙂

    Har netop set dit indlæg om slow cooker, inspirerende. Er det ikke nøjagtig samme princip (- og resultater) som ved at bruge en stegeso? Forskellen er ovn og materiale, respektive er fremstillet af?

    Tak for en meget appetitvækkende blog!

    /Tim

    • Henrik Brandt 28. september 2014 hos 22:04 #

      Hej Tim !

      Dejligt du følger min blog 🙂

      En stegeso skal jo (som du skriver) i ovnen og en slow-cooker står på bordet. Rent praktisk betyder det, at du dels bruger lidt mindre strøm på en slow-cooker – og så kan du bruge din ovn til andre ting hvis du har brug for det.

      Samtidigt giver en slow-cooker så nænsom varme, at grøntsagerne ikke blive “smaskede”. Det er aldrig lykkedes mig at lave grøntsager lige så gode i en stegeso.

      Og som det sidste så er det min erfaring, at en slow-cooker holder bedre på “safterne” end en stegeso.

      Men du har ret – det overordnede princip er det samme.

      Slow-cooker’en er bare meget nemmere 🙂

      Henrik.

  3. stellabm 25. december 2014 hos 18:06 #

    Yum! Har lige fået en Crock Pot i julegave – og din opskrift ser spændende ud. Måbestemt prøves 🙂

    • Henrik Brandt 25. december 2014 hos 21:35 #

      Bølge – god fornøjelse !

      Henrik.

      • stellabm 26. december 2014 hos 21:58 #

        Arhmen… det blev SÅ vellykket! Jeg var meget overrasket over, at gulerødderne havde så fin struktur efter så mange timer i ‘pot’n. Kødet mørt og saftigt, og sikken smag. Lækkert 🙂

      • Henrik Brandt 29. december 2014 hos 15:02 #

        Sådan 🙂

  4. Thomas 22. februar 2015 hos 09:45 #

    Hej Henrik

    Nu har jeg haft en slowcooker i et halvt års tid, og jeg var egentlig bange for, at den ville stå og samle støv i kælderen sammen med juicemaskinen. Det gør den ikke!
    Hver gang jeg går ned og henter den, tænker jeg at det er fjollet at den ikke har fået plads oppe i køkkenet – ved nærmere eftertanke tror jeg den skal forfremmes til viktualierummet ved siden af køkkenet – det er nok for voldsomt at have den stående fremme på bordet…

    Anyways, jeg er simpelthen SÅ glad for min. Gullasch, chili con carne, pulled chicken eller pork, baked beans (voldsomt undervurderet spise – pragtfuld tilbehør!) mv står bare og plutter hele dagen, og fylder huset med velduft. Jeg har også prøvet med risengrød, men min kan ikke holde temperaturen lav nok til ikke at brænde grøden på. Der er ovnen nok et bedre alternativ. Ellers skal man røre i den jævnligt.

    Jeg har kun én anke: den er for lille. Skal man førstegangsinvestere, så gå efter en 6,5 liters, med mindre man kun skal lave mad til 2-3 personer. Med to teenagere og en heste-hustru er en portion gullasch hurtigt væk…

    /thomas

    • Henrik Brandt 22. februar 2015 hos 10:34 #

      Hej Thomas,

      Jeg er fuldstændig enig og har to kommentarer til dit indlæg:

      1) Jeps – Baked Beans er fuldstændig undervurderet 🙂

      2) Har måttet sande det med størrelsen og har netop indkøbt min slow-cooker nummer to på 5,7 liter 🙂

      Tak !

      Henrik.

Skriv et svar

