Bacon-cheese burger som du aldrig har prøvet det før

23 jun

 

Bacon-cheese burger som du aldrig har prøvet det før

Bacon-cheese burger som du aldrig har prøvet det før


Her er så opskriften der (måske for altid) vil ændre dit syn på hvordan en god bacon-cheese burger skal laves.

Jeg har tidligere skrevet om hvordan man laver den perfekte burger – men nu er jeg altså faldet over en opskrift som er endnu bedre.

Det kræver dog at man kan lide bacon – og det kan de fleste 🙂

Opskriften er som sædvanlig hjemmestrikket, men den er inspireret af en amerikansk blog, som en af mine kolleger henviste mig til.

Jeg har lavet en del om i de oprindelige ingredienser – men den sidder altså lige i skabet (baseret på mine prøvesmagere).

Du skal bruge bacon på en måde du måske ikke har prøvet før, men lad os se at komme igang.

Til 6 store burgere skal du bruge:

  • 500 gram hakket oksekød (ikke alt for magert)
  • 250 gram baconskiver (svarer til 2 alm. pakker)
  • 1 dl revet mozarella (du kan også bruge cheddar)
  • 0,5 dl ketchup
  • 2 spiseskefulde HP sauce
  • 1 æg
  • 1 dl Panko (alternativt rasp)
  • Burgerboller og tilbehør

 

Sådan gør du:

1) Hak baconskiverne i en foodprocessor, så de bliver lige så finthakkede, som oksekødet

2) Bland alle ingredienser sammen i en skål (det gøres bedst med hænderne …)

3) Dæk til med stanniol og stil til siden i 30-60 minutter

4) Form farsen til 6 tætpakkede bøffer

5) Steg på grill eller pande

 

Her er alle ingredienserne klar til at blive æltet sammen

Her er alle ingredienserne klar til at blive æltet sammen

 

Her er burgerne så nydeligt formet (med en burger-former, iøvrigt !)

Her er burgerne så nydeligt formet (med en burger-former, iøvrigt !)

 

Man kan næsten fornemme hvor saftige de er, ikke ?

Man kan næsten fornemme hvor saftige de er, ikke ?

Burgerne bliver på denne måde UTROLIGT saftige og velsmagende. Du behøver iøvrigt ikke så meget ketchup/sennep/m.v. oven på denne type burgere som du normalt gør.

God fornøjelse – og glæd dig til at blive den lokale burger-helt 🙂

 

12 kommentarer to “Bacon-cheese burger som du aldrig har prøvet det før”

  1. Morten 23. juni 2014 hos 22:52 #

    Ser lækkert ud. Det må prøves. 🙂

    • Henrik Brandt 24. juni 2014 hos 09:03 #

      Tak, Morten !

      • Morten 22. december 2014 hos 20:30 #

        Det blev afprøvet i sommers…hvilket var en enorm succes. En lille 2-årig pige spiste op! 🙂

        Jeg vil forsøge at tilberede disse burgere sous vide næste gang. Det har jeg prøvet med burgere før, men ikke med denne fars. Jeg er overbevist om, at det bliver endnu mere fantastisk, end hvis man “bare” griller dem. 🙂

        For de uindviede, kan det afsløres at sous vide-tilberedning i al sin enkelthed går ud på at vakuumpakke sin mad, og lægge det i et temperaturkontrolleret vandbad. Det kræver en noget længere tilberedningstid, men eftersom maden bliver tilberedt yderst nænsomt, bevares saften og smagen i kødet og det bliver helt utroligt mørt. Stegeskorpen gives efterfølgende med enten en gasbrænder eller en glohed grillpande i nogle sekunder.

  2. takforbilledet@sol.dk 24. juni 2014 hos 09:02 #

    Hej Henrik

    Jeg synes bare lige jeg ville give dig en tilbagemelding på dine opskrifter.. FEDEST 😀

    herhjemme laver vi KUN steg efter din opskrift “den perfekte steg” og den bliver brugt til ALLE stege m.m. og det er perfekt HVER GANG..

    Ungerne elsker din Awesome Oreo-Marshmallow kage! og den bliver tit lavet..

    Baconmarmeladen er rigtig god i mad

    Den perfekte burger – ryger lige ned herhjemme og din hjemmelavede ketchup til er jo bare perfekt.

    Her i huset er det bedste krydderi/grøntsag bacon, så min mand kommer til absolut at elske den her opskrift

    Og din opskrift på luksus stroganoff står på listen over det vi snart skal have..

    Så TAK for alle dine rigtig gode opskrifter – synes du skulle vide at de BLIVER BRUGT

    vh Tina

    Henriks Blog skrev den 23/06/2014 20:01:

    > Henrik Brandt posted: ” Her er så opskriften der (måske for altid) vil ændre dit syn på hvordan en god bacon-cheese burger skal laves. Jeg har tidligere skrevet om hvordan man laver den perfekte burger – men nu er jeg altså faldet over en opskrift som er endnu” > >

    • Henrik Brandt 24. juni 2014 hos 09:05 #

      Hej Tina !

      Tusind tak for den tilbagemelding – det er jo lige til at blive glad i låget over 🙂

      Fortsat god sommer !

      Henrik.

  3. Jacob 4. januar 2015 hos 00:37 #

    Hej Henrik.

    Skal disse bøffer være gennemstegt når der nu er bacon i, eller er det ok, at de er ligeså røde som en normal hakkebøf.?

    Mvh Jacob

    • Henrik Brandt 4. januar 2015 hos 01:25 #

      Hej Jacob,

      De må gerne være lyserøde – en anelse mere farve end en hakkebøf.

      Hvis du kommer til at gennemstege dem er det ikke en katastrofe – da bacon og ost giver masser af smag alligevel.

      Henrik.

      • christian Maaløe 27. april 2016 hos 13:17 #

        Jeg har prøvet at lave bøfferne 2 gange, og jeg har ikke formået at få dem til at være faste nok, til rigtig at kunne bruge dem. De falder simpelthen fra hinanden. Jeg har ikke brugt panko, men kun rasp. Har det stor betydning? Hvad ellers kan jeg have gjort galt?

  4. Frederik 2. marts 2016 hos 18:13 #

    Hej Henrik

    Hvilken burgerbøf form har du benyttet til bøfferne?

    Hilsen Frederik

  5. Rikke 24. marts 2016 hos 17:36 #

    De burgere er simpelhen min nye favorit burgere:-))).
    Vil blive præsenteret for alle der elsker en god burger i min omgangskreds.
    MUUUMS

  6. christian Maaløe 18. april 2016 hos 16:02 #

    Jeg har forsøgt at lave bøfferne to gange og det er ikke lykkedes mig at få farsen til at hænge sammen. Jeg bruger almindelig rasp frem for panko. Hvor stor en forskel gør det? Hvad ellers kan gå galt?

Trackbacks/Pingbacks

  1. Grønkålsboller og Fake Lone Star Burger | . - 8. marts 2015

    […] Opskriften er tyvstjålet og lettere modificeret efter denne opskrift. […]

Skriv en kommentar