Blødt, luftigt, holdbart og velsmagende brød – med en hemmelig ingrediens. Jeg går aldrig tilbage.

6 apr

bageenzymer01

Så jeg jeg for første gang prøvet at bage et brød med bageenzymer – og jeg er pænt imponeret. Jeg har været noget skeptisk omkring at putte sådanne “tilsætningsstoffer” i mit brød, men overgav mig, da jeg rent faktisk fik sat mig ind i hvad det gik ud på.

Det viser sig, at bageenzymerne helt forsvinder fra brødet når det bliver opvarmet – og det er derfor heller ikke et tilsætningsstof, men et bagemiddel. Du kan læse lidt mere om det på Danmarks Radios hjemmeside.

Udover at have fundet en velsmagende opskrift, så kan jeg her – 24 timer efter jeg bagte brødet – konstatere, at det er lige så luftigt, blødt og velsmagende som i går. Det har jeg aldrig prøvet med hjemmebag før og mine brød er allerede begyndt at blive lidt tørre dagen efter.

Så derfor: Brødet bliver bedre, mere luftigt, holder sig længere – og enzymerne forsvinder 100% inden du skal spise det. En “no-brainer”, som man siger på nu-dansk.

Du kan købe bageenzymerne hos Grillbutikken – som iøvrigt er et helt fantastisk sted at handle, hvis du er bidt af en gal grill 🙂 Her er et link til enzymerne og en beholder til 89,- rækker til ca. 50 mellemstore brød.

Og så til selve opskriften…..

Her er hvad du skal bruge:

  • 500 gram hvedemel
  • 10 gram bageenzymer
  • 2 teskefulde salt
  • En kvart pakke gær (12,5 gram)
  • 3,5 dl lunkent vand
  • Lidt olivenolie
  • Et ark bagepapir
  • En stegeso eller en gryde med låg, der kan gå i ovnen

Her er hvad du skal gøre:

  1. Bland mel, enzymer og salt i en stor skål.
  2. Opløs gæren i det lunkne vand (i en anden skål) og kom det derefter i melblandingen.
  3. Bland det hele godt sammen med en træske, indtil alt er “vådt”. Der skal ikke æltes.
  4. Lad dejen hæve tildækket i 4 timer.
  5. Fold dejen et par gange med en dejskraber i skålen efter de 4 timer.
  6. Smør lidt olivenolie på et ark bagepapir og kom dejen ned på arket med dejskraberen.
  7. Vask skålen som dejen hævede i og kom herefter dejen tilbage – stadig på arket.
  8. Lad dejen hæve yderligere en time, tildækket.
  9. Når der er et kvarter tilbage skal du tænde for ovnen og sætte den på 230 grader (varmluft).
  10. Sæt stegesoen/gryden ind i ovnen når du tænder den.
  11. Tag den varme stegeso/gryde ud når ovnen er nået 230 grader og flyt bageark og dej over i den – og kom den tilbage i ovnen med låg (vigtigt).
  12. Bag i 30 minutter med låg og 12 minutter uden.

That’s it. Jeg vil anbefale, at du lader brødet hvile en time inden du går “ombord” i det.

Og her er så et par billeder og lidt ekstra tips:

 

Dejen hæver utroligt meget med enzymerne i – så skålen skal ikke være for lille. Det var lige ved at gå galt for mig:

bageenzymer02

 

Dejen falder betragteligt sammen når du kommer den over på bagearket – og efterfølgende i skålen – det er helt som det skal være 🙂

bageenzymer03

 

Og her er så det færdige resultat. Et ganske smukt syn ….

bageenzymer04

God fornøjelse !

En kommentar to “Blødt, luftigt, holdbart og velsmagende brød – med en hemmelig ingrediens. Jeg går aldrig tilbage.”

  1. C. Pedersen 28. april 2017 hos 09:03 #

    Med al respekt for dine udmærkede opskrifter, så synes jeg din brødopskrift er ret kompliceret. Selv er jeg bestemt ikke en rutineret brødbager, mine til tider kiksede forsøg kan tælles på én hånd, men jeg forsøgte mig forleden med Samvirkes meget enkle opskrift, som fik min kone (der er en rutineret brødbager) til at udbryde:
    “Jamen dog, du kan jo lave et brød, der virkelig er som det skal være.”
    http://samvirke.dk/artikler/grunddej-sadan-bager-du-et-laekkert-og-luftigt-brod

Skriv en kommentar