Pulled Pork – svinekød på den ultimative måde

27 jun

“Pulled Pork” er kongen indenfor svinekød. Det er en særdeles billig ret – som dog er en anelse besværlig at lave og som tager ca. 48 timer fra start til slut.

Men fortvivl ikke! 95% af tiden skal du ikke foretage dig noget og det er i den grad hele besværet værd, når du først sætter tænderne i det færdige “kunstværk” 🙂

En rigtig Pulled Pork (PP blandt kendere …) skal laves på en Weber grill og ikke i ovnen.

Denne opskrift er baseret på 4 personer.

Tilbehør

Der er hundredevis af varianter, men jeg synes selv at PP smager bedst i en burgerbolle med lidt barbeque sauce på – og med coleslaw (se den bedste opskrift her) og fritter som side tilbehør. Denne kombination udmærker sig iøvrigt ved, at man både kan drikke sodavand, øl eller vin til.

Nå, men lad os så komme igang …..

Trin 1: “Dry Rub”

“Dry Rub” er en krydderblanding som har godt af at blive lavet i god tid. Start derfor med dette først. Du skal bruge:

  • 1 spiseske spidskommen
  • 1 spiseske løgpulver
  • 1 spiseske hvidløgspulver
  • 1 spiseske chilipulver
  • 1 spiseske cayennepeber
  • 1 spiseske salt
  • 1 spiseske kværnet peber
  • 1 spiseske sød paprika (Edelsüss)
  • Godt og vel 1 dl brun farin

Bland alle ingredienser sammen. Sørg for, at der ikke nogen klumper (farinen har tendens til at klumpe) ved at bruge en spiseske. Blandingen skal ca. se sådan ud når du er færdig:

Kom nu blandingen i en plasticboks og stil den i køleskabet.

Trin 2: Saltlage

Først skal stegen ligge i saltlage – det som man kalder at “sprænge”.

Hvis du skal servere PP’en lørdag aften, så skal du starte dette trin torsdag aften – altså 48 timer før!

Du skal bruge:

  • En nakkefillet på 2-2½ kilo
  • ½ dl salt
  • ½ dl brun farin
  • 3 spiseskefulde af Dry Rub’en
  • 2 laurbærblade
  • 1 liter vand

Bland vand, salt, farin og Dry Rub sammen i en skål. Rør godt rundt indtil saltet er opløst.

Kom nu kødet i en  plastikpose og hæld saltlagen ned i posen. Kom også laurbærbladene i. Slå knude på posen så langt nede du kan – så kødet er helt omgivet af lagen. Kom nu en ekstra plastikpose ud over (for en sikkerheds skyld) og luk også denne. Læg posen i køleskabet i mindst 8 timer. Her er min pose i køleskabet (jeg lavede 2 stege denne gang):

Trin 3: På med Dry Rub’en

Når stegen har ligget i saltlage natten over – så er det tid til at komme Dry Rub’en på.

Igen – hvis du skal servere PP’en lørdag aften, så skal du lave dette trin fredag morgen inden du tager på arbejde.

Først skal du tage stegen ud af posen og smide lagen ud. Sørg for at der ikke hænger nogle laurbærblade fast. Herefter skal du “duppe” stegen med køkkenrulle så den ikke er alt for våd. Læg den nu med den side hvor der er mest fedt på opad:

Gnub nu Dry Rub’en godt og grundigt ind på oversiden af stegen. Hvis du ikke får brugt det hele, så er det ok. Sørg for at du kommer ind overalt. når du er færdig, så skal den se ca. sådan ud:

Nu skal du pakken stegen ind i film, så den kan få lov til at trække. Det er en rigtig god ide at få en til at hjælpe dig med dette (det finder du ud af, hvis du gør det alene …). Nu ser den sådan ud:

Kom nu den indpakkede steg i en pose og læg den i køleskabet i 24 timer.

Trin 4: Færdiggør retten på Weber’en

Weber’en er sværere end ovnen, da man bliver nødt til at bruge en række tricks for at få temperaturen til at være lav – og få kullene til at vare i så mange timer.

Hvis du har en helt almindelig Weber på 57cm i diameter, så kan jeg anbefale, at du benytter den såkaldte “morfmir” metode, som du kan læse mere om her.

Det hele drejer sig i virkeligheden om, at lægge kullene på en måde så de brænder langsomt – og herudover tilføre så lidt ilt som muligt ved at styre bund- og topspjæld.

Køb ikke billige kul. Jeg bruger selv “Heat Beads” det er nogle af de bedste. Jeg kan iøvrigt ikke anbefale Weber’s egne kul. De holder ikke særligt længe.

Uanset hvad, så skal du komme et stegetermometer i stegen som du kan aflæse uden at skulle løfte låget. Dette er afgørende. Det er blandt andet et termometer som dette jeg tænker på:

Herud over er vigtigt at der også er et termometer i låget på din Weber (hvis den ikke har det allerede, så kan du bare købe et grilltermometer og stikke ned i udluftnings hullerne på låget). Du skal med andre ord både aflæse temperaturen inde i grillen og inde i kødet.

Disse temperaturer er altafgørende for om din PP bliver himmelsk eller bare bliver almindelig.

Her er hvad min erfaring siger mig: Forsøg at holde temperaturen i grillen konstant på 120 grader. På denne måde stiger temperaturen stille og roligt inde i stegen fra køleskabs temperatur til 100 grader efter ca. 10 timer.

Du kan bruge bundspjældet på Weber’en til at styre varmen. Hvis du stadig ikke kan holde den nede på 120 grader, så tag topspjældet i brug også.

Du kan iøvrigt med fordel bruge røgflis når du tilbereder. Det giver en fantastiske oplevelse og er med til at mørne kødet. Hvis du bruger røgflis, så kan jeg anbefale at du lader det trække i vand i et par timer inden du smider det på. Så bliver røgudviklene virkelig kraftig. Temperaturen dykker selvfølgelig – men er tilbage i løbet af en halv time.

Når temperaturen er nået 100 grader, så skulle kødet gerne være så mørt, at du kan trække det fra hinanden med to gafler. Heraf navnet “Pulled Pork”.

Ind i burgerbollen. På med lidt barbeque sovs. Coleslaw og fries “on the side” – og vi er i himlen:

Appendix: Pimpning af din Weber

Alternativt kan du “pimpe” din Weber op så den bliver den ideelle “PP Maker” og samtidigt få glæde af at din nabo bliver top misundelig.

Det har jeg selvfølgelig gjort. Du skal købe 3 ting for at lave den om til en PP Maker (kan også bruges til en masse andre ting – så det er ikke kun til PP).

De er:

  • En JBI smoker
  • En smoke regulator
  • En ekstra rist

Risten kan du købe i Silvan eller Bauhaus. JBI smokeren og smoke regulatoren kan du købe online hos www.grillbutikken.dk

Smoke regulatoren er en beholder til kullene som sikrer, at de får endnu mindre luft og dermed varer længere. Her ser du min smoke regulator i funktion:

Man bruger et par optændingsblokke i midten – og når de første 4-5 kul begynder at gløde, så lukker man til. Jeg plejer at lægge noget metal på 2 cm i højden i klem så den ikke lukker helt til. ellers kan det godt være lidt svært at få varmen op på de 120 grader.

Nu sætter jeg så JBI smokeren oven på Weber bunden:

Det begynder at ligne noget, ikke ?

Der er plads til tre riste på denne måde:

  • Den lille rist i bunden,  som smoke regulatoren står på
  • En rist i midten, hvor man kan stille en drypbakke
  • En rist i toppen, hvor stegen skal ligge

Nu hælder man ca. en liter kogende vand i drypbakken, kommer topristen på – og lægger stegen på plads med termometer-nålen i:

Til sidst er det bare at komme låget på og vente til temperaturen er 120 grader og så stabilisere den der.

Jeg valgte at smide en 3-4 håndfulde (gennemvædet) pekan træ rygeflis ind i smoke regulatoren efter 5 timer. Masser af dejlig røg og temperaturen dalede til 90 grader. Efter en halv time var den tilbage på 120 igen 🙂

Klokken 19:00 (10 timer efter den var sat over) ramte temperaturen 100 grader og festmåltidet kunne begynde…

P.S.: Du kan også pimpe din Weber yderligere med et motoriseret spyd. Men det er jo en helt anden historie …..

17 kommentarer to “Pulled Pork – svinekød på den ultimative måde”

  1. Lisbet 30. december 2012 hos 13:58 #

    Jeg er så imponeret af dine opskrifter og elsker at du følger dem op med billeder, så man let kan se hvad du mener – jeg er en stor fan af dig – og min (engelske) mand er helt vild med dine opskrifter, synes du laver rigtig mandemad 🙂 Mvh Lisbet 🙂

    • Henrik Brandt 30. december 2012 hos 14:02 #

      Tusind tak Lisbet !

      Det er godt nok svært ikke at blive ekstra glad når man får sådanne kommentarer 🙂

      Hils din mand !

      Henrik.

  2. petersl 9. januar 2013 hos 19:33 #

    Hvor længe skal den have I ovn his man laver den deri?

    • Henrik Brandt 10. januar 2013 hos 23:26 #

      Hej Peter,

      Den skal have præcis lige så lang tid i ovnen.

      Held og lykke !

      Henrik.

  3. Palle Agø 12. juni 2013 hos 07:54 #

    Hej Henrik
    Jeg spurgte til, hvor man kan købe smoke regulatoren? – Jeg kan ikke lige finde tilbage til, hvor mit indlæg er:)
    Vh. Palle

    • Henrik Brandt 12. juni 2013 hos 10:06 #

      Hej Palle 🙂

      Her er den besked jeg fik fra ham der producerer smoke regulatoren:

      “Der er mange der spørger på regulatoren, men vi har simpelthen ikke tiden til at fremstille den i øjeblikket desværre. Når sæsonen igen går lidt på hæld (for nogle) forventer jeg at genoptage produktionen af smokeregulatoren.”

      Så der ser desværre ud til at du må væbne dig med tålmodighed 😦

      Henrik.

  4. Jane Christensen 6. oktober 2013 hos 16:25 #

    Hvis man bruger ovn, hvad skal den ligges i, og skal der vand på..:-)

    • Henrik Brandt 21. oktober 2013 hos 04:32 #

      Hej Jane,

      Beklager det sene svar (har været bortrejst i en længere periode).

      Du kan bare lægge den i et fad eller en bradepande – og der skal ikke vand ved.

      Du kan evt. komme en halv liter vand i en skål nederst i ovnen for at holde fugtigheden oppe 🙂

      Henrik

  5. Mads Leth 22. januar 2014 hos 17:36 #

    Hej Henrik

    Tak for en fin artikel. Jeg har selv lavet pulled pork et par gange og har i den forbindelse savnet et stegetermometer der kan gå op til 100 grader eller mere. Det jeg har begynder at bippe når det rammer “well done” som jo er langt under de 93-95 grader jeg stiler efter med min pulled pork. Kan Weber Stegetermometret klare den slags uden at stå og bippe hele tiden?

    • Henrik Brandt 27. januar 2014 hos 10:19 #

      Hej Mads,

      Beklager det sene svar – har været ude at rejse 🙂

      Tro det eller lad være, men jeg har faktisk klippet højttalerkablet over i mit eget Weber termometer, fordi jeg ikke gad at høre på det hele tiden.

      Jeg kan dog anbefale iGrill termometret som et alternativ hvis du har en iPhone eller en iPad 🙂

      Henrik.

      • Mads Leth 27. januar 2014 hos 17:47 #

        Hej Henrik

        Håber det har været en god rejse 🙂

        Jeg er selv nået frem til at det nok er den eneste løsning at klippe højtalerledningen over.

        iGrill har jeg læst en del om på nettet og det virker umiddelbart som et rimeligt blæret produkt da man kan lave en kurve over temperaturen på sin iPhone. Men, ifg. de mange anmeldelser på nettet er termometret desværre noget upræcist og jeg har derfor i første omgang dømt det ude til pulled pork.

        Næste gang jeg skal lave pulled bliver det pulled beaf. Det glæder jeg mig til. Har fået skåret en nakkesteg hos slagteren sidst jeg fik oksekød.

      • Henrik Brandt 27. januar 2014 hos 18:55 #

        Pulled beef – cool 🙂

        Skal iøvrigt i morgen prøve at lave pulled pork på min nyindkøbte “Crock-Pot” (http://www.crock-pot.com/).

        Alle ingredienser i på en gang og så er der pulled pork 10 timer senere.

        Er meget skeptisk …..

        Henrik.

  6. Mads Leth 27. januar 2014 hos 21:29 #

    Har prøvet at lave mad i en crock pot for mange år siden. En gryderet med lammekød. Det virker fint! Held og lykke med det. Jeg glæder mig til at læse om det her på bloggen 🙂

    Jeg ønsker mig denne http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&products_id=44 så vil jeg prøve at eksperimentere med sous vide i min riskoger. Det skulle kunne lave det meste seje stykke kød om til en gourmet oplevelse.

  7. Daniel 17. juni 2014 hos 20:00 #

    Har nu prøvet 2 opskrifter på PP. Den på kvalimad.dk og din….og din vandt med stor margen Henrik(jeg elsker krydderi i mit kød ;-D )! Så den skal jeg nu igang med at lave igen så den er klar lørdag! 😉 Denne gang vil jeg osse prøve din coleslaw opskrift. Mangler nu bare din opskrift på den “perfekte barbeque sauce”, så kommer den snart?? 😉
    Håber ellers du nyder tilværelsen og får tid til at nyde noget godt mad….lavet på grillen selvfølgelig! ;-P

    • Henrik Brandt 21. juni 2014 hos 17:23 #

      Hej Daniel,

      Tusind tak for din kommentar !

      Ja – nu må jeg altså se at få lavet opskriften på den der BBQ sauce 🙂

      Henrik.

  8. Brian Rasmussen 23. juli 2016 hos 05:45 #

    Hej Henrik
    Tak for den fine opskrift. Er i fuld gang med de indledende øvelser (saltlage). Undrer mig dog lidt over hvorfor du kun kommer dryrub på oversiden af stegen og ikke over det hele. Hvordan kan det være.

Skriv en kommentar